Virtualna stvarnost pretvorila je zavarivanje u hit struku

Željko Habek, inženjer strojarstva, umirovljeni profesor Industrijsko-obrtničke škole u Slavonskom Brodu i predsjednik udruge za cjeloživotno obrazovanje #Struka, zahvaljujući svom istraživačkom duhu, puno upornosti i entuzijazma pokrenuo je 2016. projekt koji je zavarivanje učinio privlačnim učenicima. Uz pomoć programa Erasmus+ i stručno vodstvo Agencije za mobilnost i programe EU, projekt "Welding is your chance” - "Zavarivanje je tvoja šansa” postao je ogledni europski primjer koji potiče inovacije i dobru praksu pa je proglašen europskim primjerom dobre prakse.

Projekt je odlično prošao kod novih generacija jer je nove tehnologije, odnosno virtualnu realnost iskoristio kao efikasnu metodu poučavanja. Stoga ne čudi da je provedba ocjenjena najvišom ocjenom 100/100, a projekt predstavljen u 45 zemalja na tri kontinenta, pred međunarodnom publikom s pet kontinenata.

Virtualna stvarnost pretvorila je zavarivanje u hit struku - Slika 1
Željko Habek bio je pokretačka energija projekta "Zavarivanje je tvoja šansa" 

"Zavarivanje je tvoja šansa" rezultiralo je digitalnom platformom za zavarivače s novom metodologijom podučavanja koja je ušla u Europski okvirni kurikulum za elektrolučne zavarivače. Europska federacija za zavarivanje, spajanje i rezanje (EWF) bila je jedan od partnera u kojem su sudjelovale respektabilne organizacije iz pet europskih zemalja. Naime, zavarivanje je tražena vještina na tržištu rada: samo EU dnevno potražuje 50.000, a Sjedinjene Američke Države procjenjuju kako će im do 2020. godine dnevno trebati minimalno 200 tisuća zavarivača.

"Kroz ovaj projekt osposobili smo i uposlili 40-ak zavarivača. Brod je perjanica, a u tamošnjoj Industrijskoj školi radi se rang lista za upis u smjer zavarivač, po 120 učenika se prijavi za jedan razred. Takva situacija ide u prilog brodskom gospodarstvu, odnosno industrijskoj grupaciji Đuro Đaković”, kaže Željko Habek, voditelj projekta koji je dio svog bogatog radnog vijeka proveo i u Đuri Đakoviću.

 

Zavarivanje je vještina koja zahtijeva ne samo spretnost, već i osjećaj za brojne detalje. Primjerice, kvaliteta zavarivanja ovisi o brzini kretanja zavarivača, položaju tijela zavarivača... Postizanje tih ciljeva upotrebom samo tradicionalnih metoda obuke može biti skupo - zahtijeva više praktičnog nadzora i sirovina. Virtualno zavarivanje, što je i dokazano tijekom provođenja ovog projekta, poboljšava kvalitetu rada zavarivača, smanjuje greške u radu i troškove obuke. Tehnologijom virtualnog zavarivanja u tvrtki Končar Metalne konstrukcije, jednom od partnera na ovom projektu, korigirana je tehnika rada profesionalnih zavarivača.


Virtualna stvarnost pretvorila je zavarivanje u hit struku - Slika 2

Partneri na projektu: Europska federacija za zavarivanje(EWF); IIS Progress (dio talijanskog Instituta za zavarivanje); Industrijsko-obrtnička škola Slavonski Brod; španjolska i švicarska nacionalna udruga za zavarivanje; Končar Metalne konstrukcije; Učilište Uljanik; HDTZ – Hrvatsko društvo za tehniku zavarivanja i Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

S druge strane, virtualno zavarivanje pruža početnicima priliku da kroz pojedine vježbe nauče postupke zavarivanja i postupno, korak po korak, razviju osjećaj za detalje ključne za kvalitetno zavarivanje. Različite metode virtualnog zavarivanja odvijaju se uz pomoć gorionika za zavarivanje, kacige i rukavica kao u stvarnosti". No, bez ograničenja koja postavljaju sigurnosni uređaji ili oprema za zavarivanje.

Iako priča na prvi pogled djeluje kao sretan splet okolnosti unutar kojeg su se poklopili inovativna ideja i potrebe tržišta, od ideje do realizacije bio je trnovit put. Zbog škrtog tehničkog načina izričaja nisu uspjeli uvjeriti ocjenjivače na dva ranija IPA natječaja da će njihov projekt polučiti tako dobrim rezultatima za zavarivačku struku.

 

„Kad smo se prijavili na natječaj koji je raspisala Agencija za mobilnost i programe EU dobili smo jedva prolaznu ocjenu i završili smo na rezervnoj listi. Kako su oni koji su bili mjesto ispred nas odustali, mi smo iskoristili pruženu šansu. Usvojili smo sve primjedbe ocjenjivača i dvije godine predano radili na realizaciji projekta. Dokazali smo da se upornost isplati, a priliku koja se ukaže treba iskoristi maksimalno“, poručio je gospodin Habek.

S posebnim veseljem je istaknuo vijest da je krenula implementacija rezultata projekta WeldChance u hrvatski kvalifikacijski okvir (HKO), a samim tim i u hrvatski obrazovni sustav, koju je u međuvremenu dobio iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.

datum objave: 05.11.2019.